thorellarna

Av Fam Thorell - 10 juni 2013 13:12

Vår underbara resa finns nu dokumenterad i en bok!

Vi har genomfört en av våra drömmar, vilket du kommer att förstå när du har bläddrat lite i boken. Det jag vill ge dig som läsare, är en inblick i hur vi har planerat och hur vi sedan har genomfört vår resa. Vi är lite ovanliga på så vis att vi har valt att använda vår motorbåt, att vi arbetar och att vi har haft med oss våra underbara tonåringar Sara och William på resan.

I boken skall jag guida er runt i allt från förberedelser och själva resan till hemkomsten. Vi har upplevt utmanande saker som militärhot, brand och drevhaveri. På den underbara sidan finns delfiner, djävulsrockor, sköldpaddor och andra fantastiska djurupplevelser. Vi har besökt fina naturhamnar och pulserande storstäder som Istanbul och Venedig. Totalt var vi ute i 121 dagar och vi färdades 3 300 sjömil. Vi har besökt Italien, San Marino, Grekland, Turkiet, Albanien, Montenegro, Kroatien och Slovenien. Jag hoppas att ni kommer att gilla kombinationen av dagbok samt utdrag från bloggen som vi använde under hela resan. Tanken är att det skall ge lite olika perspektiv på hur vi uppfattade resan, eftersom vi turades om att blogga.

När vi förberedde oss inför resan läste vi många meter med litteratur, allt från reseberättelser, pilotböcker, guideböcker till semesterkataloger. Det finns många böcker som är faktaspäckade med historia, stadsplanering eller förslag på skyddade gästhamnar. De böckerna var bra att läsa då vi förberedde oss, men jag saknade ibland förslag på sköna ställen och exakt var platsen låg som beskrevs i texten. I avsnittet ”Platser vi besökte” har vi listat de platser som gjorde ett extra stort intryck på oss. Här finner ni även exakta koordinater tillsammans med sidhänvisningar, för att ni snabbt och enkelt skall kunna läsa om varför vi gillade platsen och för att ni skall kunna se var den ligger med hjälp av Google eller annat verktyg. Exakta koordinater var något som vi saknade då vi förberedde oss.

Med boken vill jag ge dig en känsla av att det man drömmer om går att förverkliga. Ni behöver inte ha en segelbåt, utan det går alldeles utmärkt att använda en motorbåt. Med lite planering går det att ta ledigt från både skolor och arbete. Har ni möjligheten, så ta den! Det vi gör ångrar vi sällan, medan vi ofta funderar på det vi inte gjorde. Den investering som vi har gjort i relationer mellan man och fru, William och Sara samt mellan oss alla fyra är värd hur mycket som helst. Kan vi inspirera någon att göra något liknande, vore det fantastiskt. Det finns säkert mängder med omedvetna faktafel och jag gör inte anspråk på att vara historiker, så försök ha överseende med mina felaktigheter.

Hälsningar

Håkan

Du kan antingen köpa den direkt av mig genom att maila på hakan.thorell@me.com, eller via bokhandeln. Titeln är "Medelhavet en sommar - Att förverkliga en dröm i början och i mitten av livet". ISBN 978-91-7533-064-8.

Av Fam Thorell - 2 mars 2012 10:13

3288 distans, 8 länder, 2 kontinenter, 121 dagar – allt i vår Grandezza 31DC. Från båten såg vi delfiner, djävulsrockor, sköldpaddor, svärdfisk och tonfisk. Förutom ett fantastiskt djurliv har vi fått uppleva underbara städer som Venedig, Istanbul, Bodrum och Dubrovnik.

FAKTA:

• Grandezza 31 DC med 1 st Volvo Penta D6-350
• Familj med tonåringar (13 och 15)
• Ledigt från skolor och arbete i 4 månader
• Start 20 maj och hemma 17 september = 121 dagar
• Lastbil till och från Slovenien. Bilen parkerad på ett hotell
• 3 288 distans (eller från Göteborg till Boston)
• Längsta dagsetapp 173 distans
• Länder: Slovenien, Italien, San Marino, Grekland, Turkiet,  Albanien, Montenegro och Kroatien.

I vår blogg kan du följa varje dag av resan. I menyn till höger kan du välja bland olika länder, eller helt enkelt tag det dag för dag.

Vi hoppas att ni blir inspirerade att göra något liknande

Mvh

Sara, Pia, William & Håkan

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:41

På vår färd genom Danmark blev vi förbikörda av Göran Persson, som vi tidigare hade träffat på färjan. Om det är 120 väg och vi ligger i 135. Är det ok att GP kör förbi oss då??? Självklart inte. Vi fick peta in en pinne till i dieselbrännaren och gasade förbi. Med ordningen återställd, körde vi nu in i Sverige.

Fram på småtimmarna rullade vi in på uppfarten. Det kändes härligt att vara hemma, men ändå lite tråkigt. Det var väldigt länge sedan vi tog ett hejdå foto … Var sak har dock sin tid och nu är det tid för att sova!

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:39

Efter att ha lämnat hotellet gasade vi på längs med Autobahn. 4 timmar senare var det dags för lite lunch och titt på bilar. Lunch blev köttbullar på IKEA. De fick duga i brist på mammas … Bredvid IKEA ligger en väldigt stor BMW handlare. I och med att tjänstebilen är på väg ut och vi har funderat på att köpa något eget, så klev vi in. Priserna var inte riktigt så låga som vi hade trott, så vi klev ut efter en stund och gick in i nästa affär och frågade vad säljer ni här … Jo, om inte små söta Ferraris! Vi kunde välja på röda, vita eller gula!

Vi får väl se hur det slutar … Efter att ha tittat en stund, rullade vi vidare mot Danmark. Med 10 minuters marginal hann vi in på ”Pråmen” i Puttgarden. Efter att ha bunkrat lite snabbt körde vi ombord på färjan. Nu är det bara någon timma kvar innan vi är hemma i Sverige igen!

/Håkan

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:37

Så en lite stressig morgon faktiskt. Vår duktige och trevlige lastbilschafför, Sven, är tidigt på plats –för tidigt till och med. Han vill att vi skall vara först i kön till kranen som skall lyfta båten, vilket ju är jättebra förstås. Vi vill ju gärna komma iväg en bit norrut med vår bil idag.

När så vår Grandezza 31DC ligger säkert på lastbilen så skall kapellet surras fast, vilket man inte gör i en hanvändning direkt, många meter snöre går åt vill jag lova.

Vi säger på återseende till Sven och beger oss iväg landvägen med vår bil som är fylld med smutstvätt och förstås nyinköpta kläder som vi, läs Sara, tror att vi inte kan klara oss utan fram till dess att båten kommer till Sverige om en vecka.

Vår hemresa börjar med att vi får betala böter. I Slovenien måste man köpa en Vinegrette (med reservation för felstavning eller feluppfattning av själva namnet) för att få köra på motorvägarna. På inresan i Slovenien kunde vi köpa detta ”tillstånd” i samband med påfart på motorvägen, men icke när man skall ut ur landet. Detta informeras det heller inte väldigt bra om. Istället står det vakter vid betalstationerna och håvar in bötespengar från de ”stackars” turisterna som är intet ont anande, en mycket lönande verksamhet!

Nog om detta, 1500.- fattigare fortsatte vi vår bilresa och styrde mot Österrike, detta docksöta land. Varje hus har blomlådor hängande utanför fönstren som heter duga, så vackert!

Nu börjar det att suga i våra magar och vi tycker att en Mc Donald´s lunch skulle sitta fint. Det visar sig inte vara helt lätt att hitta ett Mc Donald´s

Av Fam Thorell - 11 oktober 2011 20:33

Idag när vi vaknade upp i den fruktansvärda viken var vårt motto för dagen att hitta ett charmigt litet badställe med kristallklart vatten, såklart. William började köra och vi körde förbi ett par städer, men tillslut när vi äntligen nått Slovenien hittade vi ett ställe. Vi diskuterade om vi skulle stanna i ett par timmar och bada och tillslut stannade vi och tog ett dopp. Men vi åkte snabbt vidare för att hinna med att packa allt. När vi kört in i Koper Marina lade jag till i en väldigt trång liten ”gång”. Men pappa lade ut och lade till på ett annat ställe eftersom dom inte ville ha oss där.

William och mamma började packa så jag och pappa hämtade bilen med våra sparkcyklar. När vi kom tillbaka packade jag mina kläder och ett litet handbagage, när alla packat sitt tog alla varsin dusch. William ville ju så gärna äta musselpasta så vi började med samma promenad som vi började resan med för 120 dagar sedan, och letade sedan efter en musselrestaurang. Efter att ha letat överallt och frågat några om fler restauranger satte vi oss på samma restaurang vi börjat resan med. Jag och William tog kött, pappa pasta och mamma hamburgare. Trötta somnade jag och William i sittbrunnen antagligen, men förhoppningsvis inte sista gången.

/Sara

Av Fam Thorell - 16 september 2011 21:37

Så nu är vi på rödby färjan tillsammans med Göran Person, känns konstigt att inte ha skorts och t-shirt på sig....

Av Fam Thorell - 14 september 2011 18:31

... Ja, eller nästan slut. Vi har nu lagt till i Sloveniens hamn Koper. Vi kommer att sova här i natt och vara med när båten lastas imorgon. Känns lite konstigt tycker vi, men jag antar att vi inte skall klaga allt för mycket ... Nu väntar en go dusch, innan vi gör staden en sista gång!

Eftersom frysen och kylen är tomma och avstängda, mottages middagsinbjudningar med tacksamhet!